Ik heb een eindafrekening ontvangen van mijn verhuurder

Moet je bijbetalen of krijg je geld terug?

Ik heb een eindafrekening ontvangen van mijn verhuurder

Als huurder betaal je elke maand een voorschot voor de servicekosten. Servicekosten zijn alle kosten die jouw verhuurder bij jou in rekening brengt bovenop de kale huurprijs. Aan het eind van elk kalenderjaar moet je huisbaas berekenen hoeveel je in totaal aan servicekosten hebt betaald. Dit bedrag dient hij te vergelijken met de kosten die jouw verhuurder daadwerkelijk heeft betaald aan de energieleverancier en internet- en televisieprovider. Het verschil tussen deze bedragen dien je terug te krijgen, of in uitzonderlijke gevallen, bij te betalen. Let op dat alle servicekosten dienen te worden afgerekend, dus ook als jij een voorschotbedrag betaalt voor meubels en stoffering.

Ik krijg geld terug

Heb jij een afrekening ontvangen, en krijg je geld terug van je verhuurder? Fijn om te lezen dat je verhuurder heeft afgerekend. Het is verstandig om je afrekening wel even te controleren, want misschien hoor je eigenlijk nóg meer geld terug te krijgen. Staan er bijvoorbeeld kosten op de afrekening die niet in je huurcontract staan en dus niet zijn overeengekomen? Deze kosten mogen niet aan jou worden doorberekend. Staan er kosten op de afrekening die sowieso voor rekening van je verhuurder behoren te komen? Denk hierbij aan de kosten voor de VVE, de onderhoudskosten van de centrale verwarmingsinstallatie of de kosten voor leegstandsderving. Belastingen en heffingen zijn geen servicekosten en horen ook niet thuis in een eindafrekening servicekosten.

Snap je niets van bovenstaande termen? Neem gerust contact met ons op. Je kunt een kosteloze en vrijblijvende afspraak met ons maken om jouw eindafrekening te laten controleren. Neem hiervoor je huurcontract en de eindafrekening mee. Een afspraak maken doe je gemakkelijk online via onze afsprakenplanner.

Ik moet geld bijbetalen

Als jouw verhuurder een eindafrekening servicekosten stuurt waarin hij je vraagt om geld bij te betalen, en je bent het niet met die afrekening eens, dan is het allereerst belangrijk dat je de verhuurder laat weten dat je bezwaar hebt tegen de afrekening servicekosten.

Als jij bezwaar hebt tegen de afrekening en de verhuurder wil ondanks jouw bezwaar toch dat jij bijbetaalt, dan moet de verhuurder een procedure starten bij de Huurcommissie of bij de rechterbank (sector kanton). Alleen als de Huurcommissie of de kantonrechter in een uitspraak heeft uitgesproken dat jij moet bijbetalen, dien je dit bedrag aan de verhuurder te voldoen. Jouw verhuurder mag dus eigenlijk geen aanmaningen, herinneringen en/of incassobrieven sturen totdat hij een uitspraak in handen heeft. Helaas kennen veel beheerders en verhuurders de regels niet (of zij negeren bewust de regels) en ontvangen veel huurders daarom elke maand een aanmaning.

Kun je niet tegen deze onzekerheid en wil je gewoon weten waar je aan toe bent? Je kunt Frently vragen om een procedure te starten bij de Huurcommissie om te bepalen hoeveel servicekosten je moet bijbetalen of terugkrijgen. Op die manier beslist een onafhankelijke en onpartijdige instantie over wie wat verschuldigd is.

Maar totdat de Huurcommissie uitspraak heeft gedaan over de servicekosten (een procedure duurt vaak minimaal zes maanden) blijft jouw verhuurder jou waarschijnlijk brieven sturen of schakelt hij misschien zelfs een incassobureau in om het bedrag dat hij meent van jou te kunnen krijgen, te incasseren. Moet je nu wel of niet betalen?

Optie 1: het bedrag betalen

Om van het gedoe af te zijn en te voorkomen dat je steeds aanmaningen en herinneringen van je verhuurder ontvangt, kun je de eindafrekening betalen. Echter, het probleem hierbij is dat als na de uitspraak blijkt dat je het bedrag niet had hoeven te betalen, we het reeds betaalde bedrag van je verhuurder moeten terugvorderen.

Als een verhuurder niet vrijwillig overgaat tot terugbetaling van dit geld en je woont op het moment van de uitspraak niet meer in dezelfde woonruimte, is de enige manier om dit bedrag terug te krijgen een procedure starten bij de rechtbank. Het starten van een rechtszaak bij zaken met een financiëel belang van < 500,00 is echter niet mogelijk. De kosten van de rechtszaak overstijgen in dat geval het bedrag dat je eventueel terug kunt krijgen. Kortom: je bent je geld kwijt.

Optie 2: het bedrag niet betalen

Je kunt er ook voor kiezen om het bedrag niet te betalen. Laat de verhuurder (of het incassobureau) in dat geval duidelijk weten waarom je niet betaalt en geef aan dat je eventuele herinneringen of aanmaningen negeert totdat er een onafhankelijke en onpartijdige uitspraak is gewezen waarin staat of jij daadwerkelijk moet bijbetalen.

Als jouw verhuurder vervolgens een procedure start bij de Huurcommissie en uit deze procedure blijkt dat je moet bijbetalen, dan moet je de procedurekosten van de Huurcommissie (25 euro) betalen, bovenop het bedrag dat je op basis van de eindafrekening verschuldigd bent. Het is mogelijk dat hier 15% incassokosten bovenop komen, met een minimum van 40 euro.

Als jouw verhuurder vervolgens een procedure start bij de kantonrechter en uit deze procedure blijkt dat je moet bijbetalen, dan moet je de procedurekosten van de rechtbank (circa 500 euro) betalen, bovenop het bedrag dat je op basis van de eindafrekening verschuldigd bent. Het is mogelijk dat hier 15% incassokosten bovenop komen, met een minimum van 40 euro.

Kies ik voor optie 1 of optie 2?

Ben je er 100% zeker van dat de afrekening niet klopt en dat jij niet hoeft bij te betalen? In dat geval kies je voor optie 2. Weet je het niet zeker en wil je voor een paar tientjes liever van het ‘gedoe’ af zijn? Kies dan voor optie 1. Beide opties zijn mogelijk en het is voor ons als organisatie (zonder de details van jouw huursituatie te kennen) moeilijk te adviseren welke optie in jouw geval het best is.

Optie 1 is het veiligst, maar daarbij loop je het risico dat je een eventueel onterecht bijbetaald bedrag niet meer terugkrijgt…

Ik heb geen eindafrekening servicekosten gekregen

Wanneer je geen afrekening hebt ontvangen, kun je Frently inschakelen om een procedure te starten bij de Huurcommissie. Dit kan ook als je inmiddels al niet meer in de woonruimte woont of in het buitenland verblijft. Wij vragen de Huurcommissie dan om te bepalen hoeveel servicekosten jij in een bepaald jaar aan je verhuurder had moeten betalen. De Huurcommissie doet dan een bindende uitspraak over jouw betalingsverplichting in een bepaald kalenderjaar. Na de uitspraak, zullen wij de door jou teveel aan de verhuurder betaalde servicekosten voor jou terugvorderen.

Heb jij andere vragen over je servicekosten of huurcontract? Maak gerust een gratis afspraak bij ons op kantoor. Check gelijk even of je niet te veel kale huur betaalt voor jouw woonruimte. Grote kans dat jij recht hebt op een huurverlaging!

Maak een afspraak

 

Leave a Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.